1

فرار واعظ سعودی به لندن؛ «اگر مانده بودم، به زندان می‌افتادم»

  • کد خبر : 46678
  • ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۷
فرار واعظ سعودی به لندن؛ «اگر مانده بودم، به زندان می‌افتادم»
واعظ سعودی که اخیراً به خاطر یک نصیحت به سران آل‌سعود، توسط نیروهای امنیتی عربستان دستگیر شده بود، کشورش را به مقصد انگلیس ترک کرد و گفت: «اگر مانده بودم، به زندان می‌افتادم».

به گزارش پایگاه خبری مفاز، «عماد المبیض» واعظ سعودی، امام جماعت و خطیب سابق مسجد ملک عبدالعزیز در شهر «دمام» عربستان، که به خاطر یک توصیه به سران ریاض دستگیر شده بود، دلیل ترک کردن کشورش به مقصد انگلیس را فاش کرد.

براساس گزارش پایگاه خبری-تحلیلی «عربی۲۱»، المبیض در ویدئوی جدیدی که اولین بار پس از مهاجرتش به انگلیس بود، گفت: به حمد خدا توانستم از کشورم خارج و آن‌جا را ترک کنم؛ آن هم زمانی که همه درها برای بیان حق و نهی از منکر به روی من بسته شده بودند.

واعظ سعودی افزود: «خداوند متعال این امر [مهاجرت] را بر اهل علم واجب کرده است. ای کاش می‌توانستم که در میان مردم بمانم، روی منبرم بروم و سخنرانی کنم؛ اما اگر به همین منوال ادامه می‌دادم، به آنچه بر سر برادران علما، وعاظ و روحانی‌ام آمده بود، از حبس، بدرفتاری و محاکمه‌های ناعادلانه گرفتار می‌شدم».

المبیض در فیلم منتشرشده خود از لندن، ادامه داد: خداوند عبادت بزرگی را که همان عبادت هجرت است، بر ما حلال کرد؛ توسل به آن زمانی است که انسان نتواند دین خدای متعال را برپا و یا آن را ابلاغ کند، زمانی که در این راه از آسیب و ضرر به خود می‌ترسد.

این واعظ سعودی با دعوت از همه علما و روحانیون عربستانی به ترک این کشور پادشاهی تحت امر آل‌سعود، خاطرنشان کرد: ای مردمان خوب کشورم، اگر نمی‌توانید حقیقت را در داخل کشور بگویید، در حالی که من می‌دانم از اتفاقات بدی که می‌افتد ناراحت هستید، حالاکه نمی‌توانید حق را بیان کنید، چاره‌ای جز مهاجرت ندارید. به پیروی از پیشینیان خود، از پیامبران گرفته تا صحابه و صالحان، مهاجرت کنید.

این واعظ سعودی و خطیب مسجد ملک عبدالعزیز، اخیراً در پیامی توئیتری خطاب به «سلمان عبدالعزیز»، شاه عربستان، «محمد بن سلمان» ولی‌عهد او، «ترکی آل الشیخ»، مشاور ولی‌عهد و رئیس اداره سرگرمی در این کشور گفته بود: «در این کشور از خدا بترسید».

او با انتشار ویدئویی در توئیتر گفته بود: برای احقاق حق و تبیین حقیقتی که خداوند به اهل معرفت امر فرموده است، پیام خود را به محضر ملک سلمان بن عبدالعزیز و محمد بن سلمان بن عبدالعزیز ارسال می‌کنم و می‌گویم که من مشاور امین شما هستم. در اداره امور این مملکت از خدا بترسید و روند نابودی دین اسلام و جایگزینی آن با هویت‌های دیگر را متوقف و اصلاح کنید. این کشور بر اساس ایمان و برپایی و اجرای دین خدای متعال تأسیس شده است و آنچه امروز می‌گذرد بر خلاف آن اصولی است که کشور بر پایه آن‌ها بنا شده است.

المبیض بخش دیگری از سخنان خود را متوجه «ترکی آل الشیخ»، رئیس اداره سرگرمی در سعودی کرده و ضمن مسئول دانستن او در برگزاری مهمانی‌های شبانه مختلط با حضور ستاره‌ها، هشدار داده بود: «درباره مسیر جوانان و دختران ما از این نسل از خداوند متعال بترسید. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید: هیچ بنده ای نیست که الله متعال عده ای را تحت سرپرستی او قرار دهد و او درحالی بمیرد که به زیردستانش خیانت کرده است، مگر اینکه الله متعال بهشت را بر او حرام می‌گرداند.

انتشار ویدئوی انتقادی این واعظ عربستانی از شرایط پادشاهی سعودی، اتفاق نادری در این کشور بود؛ آن هم در شرایطی که تعداد زیادی واعظ، چهره سیاسی، فعال اجتماعی و نویسنده به دلایل سیاسی-عقیدتی دستگیر شده و در زندان‌های این کشور به سر می‌برند و بسیاری منتقدان، از ترس جان خود سکوت اختیار کرده‌اند.

چند روز بعد ویدئویی از او منتشر شد و او می‌گفت: من می‌خواهم توضیح دهم و تأکید کنم که کشور ما، رهبری و مردم آن از رفاه، امنیت، ثبات، پیشرفت و توسعه زیادی برخوردار هستند؛ خداوند خیر و صلاح را برای کشور ما جاودانه، و آن را از هر آسیبی حفظ کند.

ویدئوی دوم این واعظ سعودی از سوی کاربران فضای مجازی، جنجالی توصیف شد. چرا که او در حالی که پشت میز نشسته بود و از روی کاغذهای روبه روی خود، توضیحاتی را می‌خواند. او در این فیلم می‌گوید: شاید بعضی‌ها آنچه را که در سخنان و فیلم قبلی‌ام ذکر کردم، اشتباه متوجه شده باشند!

این امر باعث شد تا کاربران عربستانی فضای مجازی از جمله فعالان توئیتری، در این باره بنویسند: به نظر می‌رسد ویدئوی جدید المبیض در داخل یکی از دفاتر تحقیقاتی سرویس‌های امنیتی عربستان فیلمبرداری شده و احتمالا او هم اکنون دستگیر شده است.

آن‌ها حضورش در یک فضای رسمی، تغییر زاویه‌های فیلم‌برداری و نگاه این واعظ سعودی به اطرافش را دال بر فضای امنیتی و شرایط بازداشتی او دانستند. برخی کاربران تصاویری از دو ویدئو کنار هم را بازنشر داده و برگه‌های در دست المبیض را دیکته‌ای از سوی ماموران امنیتی سعودی توصیف کردند.

عربستان سعودی به عنوان بخشی از سیاست‌های جدید خود در یک کشور سنتی و مسلمان با هیات حاکمه‌ای محافظه‌کار، بسیاری از قوانین و ممنوعیت‌های گذشته را کنار گذاشته و هم‌اکنون در برخی مناطق، شاهد فعالیت‌های هنری جدید و برنامه‌های خلاف عرف جامعه است؛ امری که نه تنها موجب اعتراض خانواده‌ها و هشدار نهادهای مذهبی در عربستان شده بلکه حتی موجب ابراز نگرانی متحدان غربی ریاض از این روند شده و باعث گردیده تا اروپایی‌ها این سیاست را «جسارت بیش‌از حد» قلمداد کنند.

از مهم‌ترین فعالیت‌های سعودی در این حوزه، برپایی جشنواره‌ها و رویدادهای هنری و آواز و موسیقی بود که مقامات ریاض هدف از آن را رسماً «حفاظت از ذائقه عمومی» توصیف کردند؛ در حالی که بسیاری خانواده‌ها با آن مخالف بودند و سبب ایجاد تنش‌هایی در بین مردم و حاکمیت شد. چشم‌انداز اصلاحات ۲۰۳۰ در عربستان با هدف افزایش سهم بخش سرگرمی در تولید ناخالص داخلی از ۳ به ۶ درصد در حال پیگیری است.

علاوه بر برنامه‌های سرگرمی خارج از عرف مقامات سعودی برای جوانان این کشور، سیاست ریاض در نزدیکی روابط به رژیم صهیونیستی و عادی‌سازی با تل‌آویو، به عامل دیگری برای نگرانی چهره‌ها و نهادهای مذهبی عربستان تبدیل شده است.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=46678

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.