0

طالبان و جرایم جنسی در افغانستان؛ «از چشم پوشی از تجاوز جنسی جنگجویان خودی تا برگزاری دادگاه صحرایی برای شهروندان»

  • کد خبر : 46807
  • ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۱
طالبان و جرایم جنسی در افغانستان؛ «از چشم پوشی از تجاوز جنسی جنگجویان خودی تا برگزاری دادگاه صحرایی برای شهروندان»
همزمان با روز جهانی زن، منابع مؤثق به رسانه ها، تجاوز جنسی دو عضو گروه طالبان بر یک زن و دو کودک دختر در استان سرپل در شمال افغانستان را افشا کردند.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، این رویداد به تاریخ نهم اسفنده ماه اتفاق افتاده بود، اما حدود هشت روز بعد از آن و به تاریخ 17 اسفند، افشا شد. بر اساس گزارش منابع، دو عضو گروه طالبان به نام طاهر و نادر، حوالی ساعت 11 شب وارد یک خانه مسکونی در روستای «خانقاه» شهرستان «سوزمه قلعه» استان سرپل شدند و بر یک زن و دو دختر 12 و 14 ساله اش تجاوز جنسی کردند.

ساکنان محل به رسانه ها گفته اند که افراد متجاوز از نزدیکان والی گروه طالبان در استان سرپل است و به همین دلیل شکایات آنها درباره این قضیه، مورد توجه قرار نمی گیرد.

محمد حسین، مردی که هنگام وقوع تجاوز بر همسر و دخترانش در خانه نبوده، اکنون می گوید که «کاش تیرباران می شد، اما شاهد چنین روزی نمی بود.» او به رسانه ها گفته است که در سایه‌ حکومتی زندگی می‌کند که درد و ناله‌اش را کسی نمی‌شنود.

چشم پوشی طالبان از تجاوز جنسی جنگجویانش

از زمان تسلط گروه طالبان بر افغانستان، در موارد زیادی جنگجویان این گروه متهم به تجاوز جنسی بر زنان، دختران و  حتی کودکان دختر شده است.

در آذر ماه سال جاری خورشیدی، پس از آنکه ادعای تجاوز شش جنگجوی طالبان بر یک زن در روستای «خاواک» شهرستان «پریان» استان پنجشیر، افشا شد، یک نوار صوتی از یک مقام محلی گروه طالبان به رسانه ها درز کرد که این تجاوز جنسی را تأیید می کرد.

مولوی امین‌الحق، عضو کمیسیون رسیدگی به شکایات علیه جنگجویان طالبان و رئیس محکمه شهری این گروه، در این نوار صوتی که مخاطب‌اش شخصی با تخلص ضیایی بود، گفت که قضیه تجاوز جنسی جنگجویان طالبان بر یک زن در خاواک حقیقت دارد.

او گفته بود که شش جنگجوی گروه طالبان در این قضیه دخیل بوده اند، اما یکی از آنها به جرم خود اعتراف کرده و پنج نفر دیگر شریک جرم شناخته شده اند.

این اولین قضیه تجاوز جنسی بود که از سوی طالبان به گونه غیر رسمی تأیید شد، اما واکنش این گروه در برابر سایر قضایا، سکوت مطلق بوده است.

با وجود این، هنوز هیچ خبر و گزارشی مبنی بر مجازات عاملان تجاوز جنسی بر یک زن در استان پنجشیر، منتشر نشده است.
پرونده تجاوز جنسی سخنگوی پیشین وزارت داخله گروه طالبان بر دختری بنام الهه دلاورزی که بازتاب گسترده در رسانه ها داشت، نیز تاکنون مسکوت مانده است.

گفته می شود که طالبان دو نفر را به اتهام قضیه تجاوز جنسی اخیر در استان سرپل نیز بازداشت کرده اند، اما سخنگویان گروه طالبان هنوز به صورت رسمی به این مسئله واکنش نشان نداده اند.

شهروندان افغانستان می گویند که گروه طالبان همواره از جنایت های جنگجویان خود «چشم پوشی» می کنند و در مورد آنها «هم قانون و هم شریعت کنار گذاشته می شود.»

برگزاری دادگاه های  صحرایی برای شهروندان افغانستان

گروه طالبان در حالی از مجازات جنگجویان خود به اتهام تجاوز جنسی «چشم پوشی» می کنند و در مورد ادعاهای این چنینی «سکوت» اختیار می کنند که این گروه تاکنون بارها افراد را به اتهام «رابطه نامشروع» بدون طی مراحل قانونی روند قضایی پرونده آنها، در دادگاه صحرایی و در ملأ عام، مجازت کرده اند.

در شماری موارد، این گروه زنانی را بازداشت و به اتهام «فرار از منزل» آنها را در دادگاه صحرایی خود، شلاق زده اند.

شهروندان افغانستان دادگاه های صحرایی طالبان را «غیرقانونی» و «ترویج وحشت و خشونت» می دانند و می گویند که اگر این محاکم مطابق قوانین شرعی و دستورات دینی برگزار می شود و نه بر اساس اغراض سیاسی و ایجاد ترس و هراس، چرا تاکنون هیچ یک از جنجگویان متهم به تجاوز جنسی گروه طالبان در این دادگاه ها مجازات نشده اند؟

نهادهای حقوق بشری و فعال حقوق زن به این باور هستند که بسیاری از موارد تجاوز جنسی جنگجویان گروه طالبان، به دلیل تهدید و ترس از این گروه، هرگز افشا نمی شود و قربانیان آن در سکوت مطلق، رنج می برند.

اکنون سازمان عفو بین الملل خواستار بررسی فوری قضیه تجاوز جنگجویان گروه طالبان بر یک زن و دو کودک دختر در استان سرپل و مجازات عاملان آن شده است.

سازمان عفو بین الملل، این رویداد را «وحشتناک» و «نقض افتضاح حقوق بشر» دانسته است و گفته است که مرتکبین باید مطابق قوانین و معیارهای بین المللی، مجازات شوند.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=46807

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.