3

میراث صوفیه سرشار از روایت مرسل و جعلی است

  • کد خبر : 24931
  • ۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۶
میراث صوفیه سرشار از روایت مرسل و جعلی است
نوروزی، با اشاره به زیادی روی صوفیه در جعل احادیث، گفت میراث صوفیه پر از روایات مرسل و جعلی بوده و آنان معتقد هستند برای بازگشت مردم به دین احادیث را جعل می کنند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری مفاز، مریم نوروزی، پژوهشگر حوزه عرفان در نشست آنلاین «سیره اهل بیت(ع) در آثار صوفیه» که از سوی انجمن علمی ادیان و عرفان دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد، اظهار کرد: بین مسلمانان محبت اهل بیت(ع) واجب است و این مهم محور مهم در جهت وحدت مورد تاکید است.

وی بیان کرد: شیعیان اهل بیت(ع) را به عنوان الگوی تربیتی و عالمان برجسته می می شناسند که مورد احترام هستند و در این میان برخی افراد دیدگاه شان بین دیدگاه شیعه و سنی قرار می گیرند.

نوروزی افزود: عرفای صوفیه از جهاتی به نظرِ شیعه نزدیک تر هستند عرفا و صوفیان معتقد هستند امام علی(ع) پاک ترین اصحاب پیامبر بودند.

امام صادق (ع)؛ مفسر عرفانی قرآن کریم

نوروزی با اشاره به جایگاه اهل بیت(ع) در بین صوفیان خاطرنشان کرد: جانشینی معنوی پیامبر(ص)، شکل گیری سنتی 12 امامی و مطرح بودن امام صادق (ع) به عنوان مفسر عرفانی قرآن کریم از مواردی است که در دیدگاه صوفیان باید بررسی شود.

وی بیان کرد: عرفا معتقد هستند که بین یاران پیامبران هر یک ویژگی برجسته ای داشته و علم علی(ع) ویژگی خاص او بود و معتقدند پیامبر این علم باطنی را به علی(ع) فقط یاد داد و در مورد دین باید به گوهر دین علی(ع) مراجعه کرد.

وی ادامه داد: اینکه خلفا از علی(ع) مشورت می گرفتند را به این موضوع ارجاع می دهند. در رابطه با علم خاص می توان بعضی جاها به جانشینی معنوی علی(ع) برای پیامبر(ص) برداشت کرد.

وی با بیان اینکه پیامبر(ص) دو نوع جانشینی ظاهری و باطنی دارد، گفت: یک نوع جانشینی که مربوط به معنویت و گوهر دین است.

نوروزی با اشاره به شکل گیری سنتی ۱۲ امامی عنوان کرد: این سلسله ها برای اینکه طریقت را به رسول خدا برساند رهبران را به عنوان این طریقت معرفی می کردند و 12 امام را به عنوان جانشین پیامبر می پذیرفتند و اینها از نظر فقهی و کلامی پیرو اهل سنت بوده و در مسائل معنوی به جانشینی 12 امامی معتقد هستند.

وی با اشاره به اینکه در دیدگاه صوفیان امام صادق(ع) مفسر عرفانی قرآن کریم است، افزود: امام صادق(ع) مفسر عرفانی قرآن کریم است که بعد از علی(ع) بیشتر مطلبی که نقل شده در کتب عرفانی از امام صادق(ع) است و ایشان را به عنوان مفسر عرفانی برجسته قرآن قبول دارند.

وی اظهار کرد: دیدن این اشتراکات راهی را برای ایجاد وحدت بین مسلمانان شیعه و سنتی ایجاد می کند.

غلبه «روش» حدیث شناسی بر «محتوای» حدیث شناسی

نوروزی در زمینه احادیث ائمه و چگونگی بازتاب آن در آثار صوفیه خاطرنشان کرد: عرفا و صوفیه به ندرت وارد بحث حدیث شناسی شدند و بیشتر به روش حدیث شناسی ورود داشتند.

وی به جعل حدیث در آثار صوفیه اشاره و خاطرنشان کرد: میراث صوفیه سرشار از روایت مرسل و جعلی است.

نوروزی با بیان اینکه میراث مکتوب صوفیه از روایات پر است و به نظر صوفیان روایات به دو روش سند طریقتی و سند شرعی حدیث نقل می شود، گفت: در سند طریقتی این احادیث مستقیم از قلب خدا بر آنها نازل شده است و احادیث حجاب سلوک شمرده می شود و باید کنار گذاشته شود.

نوروزی بیان کرد: صوفیان با استناد به تجارب عرفانی قصد داشتند به تعالیم خود رنگ و لعاب بدهند و مردم را به دین راغب کنند و علت اینکه حدیث جعل می کنند این است می خواهند مردم را به دین برگردانند.

وی با اشاره به اینکه علمای رجال همیشه با دید تردید به میراث صوفیه نگریسته اند، خاطرنشان کرد: صوفیان با این ادعا که به علم شهودی و بی نقض دست یافتند ندای بی نیازی از حدیث مستند سر دادند و حدیث گرایی را موجب کدورت فاتحان خوانند.

وی با اشاره به روی آوردن صوفیه به نقل به معنا در احادیث اظهار کرد: صوفیان به حدی در نقل به معنا مورد افراط قرار گرفتند که اگر یک عالم دین تلاش می کرد کلمات را به همانطور بیان کند که معنایش تغییر نکند، مورد توقیف قرار می گرفت.

نوروزی بیان کرد: میراث حدیثی صوفیان مشمول از روایتی است که مستقیم و غیر مستقیم با روایات قرآنی در تضاد و مخالفت است و در جعل حدیث زیاده روی کرده اند.

تصدیق صوفیه به جهت عصمت آنها

وی با اشاره به ملاک صوفیان در اعتبار سنجی احادیث خاطرنشان کرد: خط فکری احادیث و دیدگاه اهل تصوف باعث بی نیازی آنها از بررسی سندی احادیث شد.

نوروزی با اشاره به اینکه صوفیان علم را به دو دسته علوم ظاهری و باطنی تقسیم می کنند، گفت: علومی که با عقل بشر تولید می شود و اینها اکتسابی و قابل تفهیم و تبیین است علوم ظاهری و علوم باطنی از فهم عقل خارج بوده با بصیرت باطنی به قلب انسان تابیده می شود و این قسمت از علوم هرگز با خواندن و نوشتن فهم و درک نمی شوند.

وی با اشاره به اینکه صوفیان خود را اهل حقیقت شمرده و علوم خود را از نوع علوم باطنی می دانند، عنوان کرد: گفتند عالم کسی است که هر زمان اراده کند علم خود را از خدا دریافت کند و علم منطق را وسیله ای برای سنجش از اشتباه می دانند.

نوروزی با بیان اینکه سلوک عارفان عشق محور است و موکل عشق در قلب است نه عقل، عنوان کرد: لذا ارزش گذاری معطوف به میزان تاثیرگذاری در قلب است و اگر حدیثی بر قلب تاثیر بگذارد و پذیرفته است.

وی به اعتبارسنجی حدیث نزد صوفیان فرقه ذهبیه اشاره کرد و گفت: در اینجا بررسی رایحه و بوی حدیث را جایگزین علم رجال و حدیث شناسی می کنند.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=24931

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.