7

عکس منتشرنشده دیدار رهبر دراویش گنابادی با محمدرضا پهلوی

  • کد خبر : 37334
  • ۰۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
عکس منتشرنشده دیدار رهبر دراویش گنابادی با محمدرضا پهلوی
سیاست‌گریزی، یکی از شعارهای معروف فرقه‌های مختلف دراویش بوده است، اما مروری بر واقعیات تاریخ نشان می‌دهد این فرق برای تداوم حیات خود، در طول زمان فارغ از حق و باطل بودن قدرت‌های حاکم، سعی کرده‌اند مناسبات خود را با آنها تنظیم کنند.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، سیاست‌گریزی، یکی از شعارهای معروف فرقه های مختلف دراویش بوده است، اما مروری بر واقعیات تاریخ نشان می‌دهد این فرق برای تداوم حیات  خود، در طول زمان فارغ از حق و باطل بودن قدرت‌های حاکم، سعی کرده‌اند مناسبات خود را با آنها تنظیم کنند.

دراویش گنابادی  نیز یکی از این فرقه‌ها هستند که این قاعده در دوره پهلوی نیز بر رفتارشان حاکم بود. در واقع آنها هرچند «سیاست‌ورزی» را نفی می‌کردند، اما در عمل با «سیاسی‌کاری» درصدد تامین منافع خود بودند.

نهم و دهم شهریور ١٣۴٧ به فاصله کمتر از ۲۴ ساعت، دو زلزله ۶ و ٧ ریشتری، دشت بیاض و شهر فردوس در استان خراسان بزرگ را لرزاند. این زلزله‌های شدید، خرابی و  تلفات جانی زیادی داشت. به فاصله چند روز پس از زلزله، در حالی که سیل کمک‌ها از اقصی نقاط کشور راهی مناطق زلزله‌زده شده، شاه و فرح نیز سفری کوتاه به آنجا داشتند.

١۴ شهریور، شاه همراه با اسدالله عَلَم برای صرف ناهار راهی گناباد، مرکز فرقه دراویش گنابادی می‌شود. سلطان‌حسین تابنده معروف به رضاعلیشاه، قطبِ ۵۴ ساله دراویش که چند سالی است پس از پدرش ریاست فرقه را عهده‌دار شده، میزبان شاه است.

هلی‌کوپتر شاه در مقبره سران دراویش در بیدخت معروف به مزار سلطانی فرود می‌آید و مورد استقبال قطب فرقه گنابادی قرار می‌گیرد. تصاویر زیر که برای نخستین‌بار منتشر می‌شود، مربوط به این دیدار است.






لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=37334

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.