1

نظرسنجی در سرزمین‌های اشغالی؛ بیش از نیمی از صهیونیست‌ها امیدی به آینده ندارند

  • کد خبر : 47220
  • ۰۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۹
نظرسنجی در سرزمین‌های اشغالی؛ بیش از نیمی از صهیونیست‌ها امیدی به آینده ندارند
مرکز مطالعاتی دموکراسی اسرائیل (IDI) در پایان سال‌های میلادی گزارشی بر پایه نظرسنجی وسیع از جامعه این رژیم به صورت عمومی منتشر می‌کند؛ حجم بالای افکارسنجی این موسسه موجب شده گزارشات آن مورد توجه ویژه‌ای قرار بگیرد.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، موسسه دموکراسی اسرائیل (IDI) در اکتبر سال ۱۹۹۱ بعنوان یک سازمان غیردولتی، به ریاست پروفسور “آریه کارمون” (Carmon Arye) در بیت المقدس تاسیس شد. این مرکز وظیفه شناسایی معضلات موجود در سیستم حکومتی رژیم صهیونیستی را بر عهده دارد و پس از آگاهی از این نواقص، گروه‌های تحقیق متشکل از محققان و دانشجویان را به منظور تحقیق پیرامون راهکارهای مقابله با مشکلات مذکور سازماندهی می کند. این موسسه مدعی است به طور مستمر با سران و مسوولان رژیم صهیونیستی، جلسات بحث و مناظره داشته و نقطه نظرهای آنان را پیرامون جنبه‌های مختلف دموکراسی جویا شده و متقابلا تاثیر بسیاری بر آنان داشته است.

موسسه دموکراسی اسراییل همچنین به عنوان مشاور “کِنِسِت” و کمیته‌های آن، وزرای کابینه، روسای موسسات، فرماندهان محلی و سایر نهادهای وابسته به دولت یا بخش خصوصی فعالیت می‌کند و با ارایه نتایج تحقیقات خود در زمینه‌های مختلف، پیشنهادهایی برای اصلاحات جزیی یا تغییرات عمده در نحوه مدیریت یا فعالیت آنها ارایه می‌دهد.[1]

مرکز مطالعاتی دموکراسی اسرائیل (IDI) در پایان سال‌های میلادی گزارشی[2] بر پایه نظرسنجی وسیع از جامعه این رژیم به صورت عمومی منتشر می‌کند. حجم بالای افکارسنجی این موسسه موجب شده گزارشات آن مورد توجه ویژه‌ای قرار بگیرد.

این مرکز بیش از دو دهه است به طور مداوم به بررسی افکارسنجی ساکنین سرزمین‌های اشغالی به تفکیک‌ یهودی، عربی، مذهبی، سکولار، حریدی، ملی گرا و… می‌پردازد.

این مرکز اخیرا گزارش خود در مورد نگرش ساکنین سرزمین‌های اشغالی در سال ۲۰۲۲ که به اسحاق هرتزوگ رئیس جمهور کنونی رژیم صهیونیستی ارائه کرده را روی وب‌گاه خود منتشر کرده است.

در ادامه به بررسی برخی گزاره‌ها و نتایج این نظرسنجی می‌پردازیم:

وضعیت فعلی اسرائیل را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

این سوال، از سوالات ثابت بعد از سال ۲۰۰۳ بوده و پاسخ در قالب خوب و خیلی خوب، متوسط و بد و خیلی بد است. نمودار زیر تغییرات پاسخ ها را از سال ۲۰۰۳ تا ماه های پایانی ۲۰۲۲ را نشان می‌دهد.

بعد از آغاز نظرسنجی در سال ۲۰۰۳، نگاه عمومی به شرایط این رژیم مکرر نوسان داشته است. اما بعد از ۲۰۱۹ یعنی دوره‌ای که با بن‌بست سیاسی، پاندمی کرونا و بحران اقتصادی همراه بوده، شاهد روند نزولی ثابت برای گزینه «خوب و خیلی خوب» هستیم.

در دوره برگزاری این نظرسنجی هیچ سالی بدتر از ۲۰۰۳ و در هنگام انتفاضه دوم فلسطین نبوده است. بیش از ۶۰ درصد شرایط را بد و خیلی بد می‌دانستند و تنها ۱۰ درصد به گزینه شرایط خوب و خیلی خوب رأی داده‌اند. این سوال از همه افراد نمونه در نظرسنجی پرسیده شده است.

با آغاز بن‌بست سیاسی، کرونا و تشدید تنش در سرزمین‌های اشغالی، میزان رای به گزینه خوب و خیلی خوب از نزدیک ۶۰ به ۲۵ درصد رسیده است. از سال ۲۰۱۸ هم پاسخ به گزینه بد و خیلی بد افزایش یافته و هم‌اکنون به ۳۷ درصد رسیده است.

گزاره دوم: وضعیت فعلی اسرائیل را «خوب» ارزیابی می‌کنم

میزان پاسخ مثبت به خوب بودن وضعیت فعلی رژیم صهیونیستی در میان اعراب اسرائیل، از سال ۲۰۱۹ به بعد روند نزولی داشته و هم‌اکنون تنها ۱۸% اعراب پاسخ مثبت داده‌اند و این آمار در میان یهودیان از ۲۰۱۸ به بعد نزولی شده است و هم‌اکنون به ۲۷٪ رسیده است. کمترین میزان پاسخ مثبت یهودیان به این سوال در ۲۰۰۳، ۲۰۰۴ و ۲۰۰۷ و به میزان ۱۰ درصد بوده است. این میزان در میان یهودیان در بالاترین حالت در سال ۲۰۱۸ در نزدیکی ۶۰ درصد بوده است.

وضعیت فعلی اسرائیل را «خوب» ارزیابی می‌کنم/بر مبنای طیف سیاسی

معیار دیگری برای ارزیابی نگاه عمومی به وضعیت رژیم صهیونیستی، طیف سیاسی پرسش‌شوندگان یهودی است. یکی از این دسته‌های یهودی، گروه ملی‌گرای مذهبی است که به دسته راست سیاسی شناخته می‌شود. این گروه تا قبل از سال ۲۰۱۰ نگاهی نزدیک به چپ‌ها و طیف میانه سیاسی نسبت به وضعیت رژیم صهیونیستی داشت و تا ۵۰٪ آنها وضعیت را خوب تلقی می‌کردند؛ اما این گروه از ۲۰۱۰ با فاصله تا ۷۰٪ پیش رفت و از ۲۰۱۸ روند سقوط آغاز شد و امروز ۲۳ درصد است. کرونا، تورم و بن‌بست سیاسی از عوامل افزایش نارضایتی نسبت به وضع موجود این رژیم است.

از نکات دیگر این نظرسنجی: در میان یهودیان، نسبت به وضعیت رژیم صهیونیستی، مردها نسبت به زنان نگاهی با چشم انداز مثبت دارند. بر این اساس، ۳۶ درصد مردان یهودی فکر می‌کنند که اسرائیل در شرایط خوبی است اما در میان زنان تنها ۱۷ درصد چنین نگاهی دارند. در میان اعراب، تفاوت میان نگاه مردان و زنان کاملا در تضاد با یهودیان است.

وضعیت فعلی اسرائیل را «خوب» ارزیابی می‌کنم/ بر مبنای طیف مذهبی یهودیان

چهار طیف مذهبی یهودیان: سکولار، سنتی، ملی مذهبی و حریدی از ۲۰۰۳ تا کنون در مورد نگاه به وضعیت اسرائیل و تایید خوب بودن شرایط، مسیر مشابهی را طی کرده‌اند. در ۲۰۰۷ هر چهار طیف به تایید ۱۰ درصدی شرایط خوب رسیده‌اند و در ۲۰۱۸ بین ۴۰ تا ۸۰ درصد گفته‌اند که شرایط کلی رژیم صهیونیستی خوب است. از ۲۰۱۸ به بعد روند نزولی این تاییدات آغاز شده و هم اکنون بین ۱۹ تا ۳۷ درصد از هر طیف، تایید می‌کنند که شرایط این رژیم به طور کلی خوب است.

موافقم که اسرائیل امنیت شهروندانش را تامین می‌‌کند/همه پرسش‌شوندگان

بر اساس این نظرسنجی، در ۲۰۲۲ فقط ۳۸ درصد از پرسش‌شوندگان موافق هستند که رژیم صهیونیستی توانسته است امنیت شهروندانش را تامین کند. این احساس در دو سال اخیر ۵۰ درصد کاهش یافته است.

همین مسئله در میان پرسش‌شوندگان یهودی با جهت‌گیری سیاسی ارزیابی شده و تایید این گزاره در میان دست راستی‌ها در ۲۰۲۲ تنها ۳۰ درصد بوده است. این شاخص در میان چپ‌ها و طیف سیاسی میانه در دو سال اخیر نزولی بوده است و در سال ۲۰۱۹ تنها نیمی از چپ‌ها و طیف سیاسی میانه گزاره تامین امنیت را تایید می‌کردند.

گزاره موفقیت رژیم صهیونیستی در تامین امنیت شهروندانش در میان اعراب و یهودیان هم مورد پرسش قرار گرفته است. در سال ۲۰۲۲ فقط ۲۸ درصد از اعراب و ۴۰ درصد از یهودیان این گزاره را تایید کردند. در ۳ سال گذشته درصد اعراب و در ۲ سال گذشته درصد یهودی‌ها بر موافقت، کاملا نزولی بوده است.

اظهارات پرسش‌شوندگان در مورد این گزاره: شهروندان اسرائیل می‌توانند در زمان مشکلات بر دولت حساب کنند.

در سال ۲۰۱۷ میزان ۵۳ درصد افراد و در سال ۲۰۲۲ میزان ۵۷ درصد افراد با این گذاره مخالف بودند. تنها ۲۹ درصد جوانان میان ۱۸ تا ۲۴ سال این گزاره را تایید می‌کنند که نشانه‌ای است بر عدم اعتماد بخش زیادی از جوانان به دولت رژیم صهیونیستی در مسئله کمک به شهروندان.

امیدواری نسبت به آینده اسرائیل

بر اساس داده‌های این نظرسنجی، امیدواری نسبت به آینده رژیم صهیونیستی از ۲۰۱۲ تا امروز به صورت نزولی بوده است. این نگاه در سال ۲۰۲۲ به میزان ۴۹ درصد بوده و هرگز این عدد بالاتر از ۸۰ درصد نرفته است. یهودیان نسبت به آینده رژیم صهیونیستی امیدوارتر هستند. تنها نیمی از یهودی‌ها، در ۲۰۲۲ نسبت به آینده امیدوار هستند و یک سوم عرب‌ها نسبت به آینده امیدوار هستند.

افتخار به اسرائیلی بودن

بر اساس این نظرسنجی، افتخار به اسرائیلی بودن در میان یهودیان در هیچ سالی کمتر از ۸۰ درصد و بیش از ۹۰ درصد نبوده است. افتخار به اسرائیلی بودن در میان اعراب اسرائیلی در سال ۲۰۲۱ تنها ۲۸ درصد بوده است. این آمار در سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۱ نزولی بوده است. به نظر می‌رسد در سال ۲۰۲۳ و با روی کار آمدن کابینه تندرو کنونی سقوط دیگری را تجربه کند.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=47220

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!