2

برترین اخبار یهودیان جهان در سال 2021

  • کد خبر : 27198
  • ۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۷
برترین اخبار یهودیان جهان در سال 2021
جمعیت رو به رشد یهودیان ساکن ایالت متحده نیز از مهم ترین خبرهای برتر ۲۰۲۱ به شمار می‌رود.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، در سال میلادی که گذشت، جامعه یهودیان جهان نگرانی های مختلفی را تجربه کرده است. حوادث سال ۲۰۲۱ نشان می دهند؛ اتخاذ سیاست های رژیم اشغالگر اسرائیل و وضعیت جهانی پساکرونا تنها ادامه روزهای سخت و وحشتناک ۲۰۲۰ برای یهودیان جهان بود: کرونا، یهودستیزی فزاینده و افزایش تنش ها میان رژیم اسرائیل و حماس.

در ادامه اخبار برتر ۲۰۲۱  و نگرانی یهودیان جهان در سال جاری را می خوانید:

برکنار شدن بنیامین نتانیاهو از سمت نخست وزیری
افتخار طولانی ترین دوره نخست وزیری در تاریخ این رژیم، نصیب نتانیاهو است. اما در ماه ژوئن، رهبران اسرائیل (نفتالی بنت (Naftali Bennett) – یائیر لاپید (Yair Lapid)) با تشکیل یک ائتلاف گسترده توانستند با جایگزینی بنت به عنوان نخست وزیر به دوره ۱۵ ساله نتانیاهو در قدرت پایان دهند، دوره جدیدی که «تصویب بودجه ملی» توسط پارلمان اسرائیل، نخستین دستاورد ائتلاف جدید پس از سه سال محسوب می شود.

شلیک موشک تجاری اسرائیل و حماس
در ماه مه، یک درگیری نظامی ۱۱ روزه بین حماس مستقر در غزه و اسرائیل رخ داد که  منجر به ناآرامی‌های اعراب یهودی در چندین شهر اسرائیل شد. حماس بیش از ۴۰۰۰ موشک از غزه به سمت شهرهای مختلف از جمله  اورشلیم پرتاب کرد. لازم به ذکر است که پرتاب موشک به سمت اورشلیم برای اولین بار رخ داد. اسرائیل طی یک اقدام نظامی به این حملات پاسخ داد و با سامانه دفاع ضد موشکی «آیرون دام» از خود دفاع کرد.

یهودیان جهان

یهودستیزی فزاینده در غرب
در سال ۲۰۲۱ شاهد یک جهش یهودستیزانه بودیم. طرح تئوری‌های توطئه واهی با ماهیت ضد یهود از جانب چند تن از اعضای کنگره ایالات متحده پیغام روشنی داشت. حملات فزاینده کلامی و فیزیکی ضد یهودیان به ویژه در ایالات متحده، بریتانیا و اروپای قاره‌ای صورت گرفت. همچنین یهود ستیزی جزء جدایی ناپذیر آشوب‌های ماه ژانویه در ساختمان کنگره ایالات متحده بود.

یهودیان جهان

توافق‌نامه صلح ابراهیم
ادامه افزایش روابط دیپلماتیک، گردشگری، امنیتی و اقتصادی اسرائیل در سال گذشته با کشورهای امارات متحده عربی، بحرین، عمان و مراکش منجر به استحکام «توافق صلح ابراهیم» شد. به طوری که دیدار بنت از ابوظبی در ماه دسامبر، بی سابقه بود.

سازگاری کنیسه‌ها با کووید-۱۹
ماجرای عصر کرونا و برگزار نشدن رویدادهای حضوری در سراسر کنیسه های جهان، شکل جدیدی از عبادت، مطالعه و… را به همراه آورد.

تغییر کارکرد کنیسه ها در مواجهه با کرونا، فاصله میان یهودیان را از میان برداشت. فضای اینترنت پیوند بی سابقه ای میان آنان ایجاد کرد. گویی، حتی زمانی که این ویروس به پایان برسد، بسیاری از این فعالیت‌ها جزیی از زندگی یهودیان جهان خواهد ماند.

آزار جنسی در مؤسسات یهودی
انتشار گزارش کالج اتحادیه عبری (یک مؤسسه دین یهودی) مبتنی بر سابقه طولانی سوء استفاده جنسی اساتید (دو رئیس سابق موسسه) بازتاب فراوانی به همراه داشت. اسنادی که نشان می داد بیشتر قربانیان از طیف دانشجویان خاخام زن بودند. سال جدید ممکن است شاهد گزارش‌های مشابه دیگری از سوی دیگر مؤسسات و سازمان‌های بزرگ یهودیان جهان باشیم.

خودداری یهودیان ارتدکس از واکسیناسیون
از جمله دیگر اخبار برتر ۲۰۲۱، یهودیان ارتدوکس در اسرائیل، ایالات متحده و سایر مناطق جهان بود که در برابر کووید-۱۹ واکسینه نشده بودند. امتناع آنها ناشی از تنش فزاینده‌ای است که در جامعه جهانی یهودی وجود دارد. هر دو خاخام ارشد اسرائیل، واکسیناسیون را به عنوان راهی برای مهار تعداد عفونت و مرگ و میر توصیه کردند، اما دیگر رهبران برجسته ارتدوکس از تایید اقداماتی که در راستای پیشگیری کووید-۱۹ انجام شده است خودداری کردند.

موفقیت زنان دیوار
در طول چندین دهه اخیر، سازمان اسرائیلی، زنان دیوار، برای حق زنان برای عبادت عمومی در مقدس‌ترین مکان یهودیت، دیوار غربی، باقیمانده معبد مقدس در اورشلیم، تلاش کرده است. مقامات یهودی ارتدوکس که دسترسی به دیوار را کنترل می‌کنند، نماز عمومی زنان را در مکان مقدس ممنوع کرده اند.

اما پس از پیروزی قابل توجه کابینه و تغییر در دولت رژیم اسرائیل، به نظر می رسید زنان دیوار توانسته اند جریان را تغییر دهند. در ماه نوامبر، گروهی متشکل از ۳۰۰ زن و مرد که برای اقامه نماز به آنجا آمده و در برابر آزار و اذیت شدید هزاران مرد جوان ارتدوکس از آن‌ها محافظت شد.

یکی از اعضای «زنان دیوار»؛ هزاران نفر یهودیان افراطی ارتدوکس در این مکان تجمع کردند تا علیه گروه زنان یهودی که در یک کمپین طولانی مدت برای برابری جنسیتی در این مکان نماز ماهانه برگزار می‌کنند، اعتراض کنند.

درخشش اسرائیل در صنعت سرگرمی
درخشش بی سابقه صنعت فیلم اسرائیل در سال ۲۰۲۱ تحسین هنری و مخاطبان بین المللی گسترده ای را برانگیخت. حق پخش چندین فیلم اسرائیلی در شبکه جهانی نتفیلیکس، نمایش آثار موفق اسرائیلی مانند  ,Fauda Shtisel، وقتی قهرمان‌ها پرواز می‌کنند و تبدیل شدن سریال «پلیس خوب» به سرتیتر گفتگوهای مجازی بر این درخشش صحه می گذارد.

جمعیت رو به رشد یهودیان ساکن ایالت متحده
طبق نظرسنجی سازمان  Pew Research در ارتباط با آمار یهودیان جهان، یهودیان ارتدوکس تنها ۹ درصد از جامعه یهودیان آمریکا را تشکیل می‌دهند. گروه سنی ۱۸ تا ۲۹ سال بیشترین سهم را در این تقسیم بندی داشته و ۱۷ درصد از کل یهودیان آمریکا را شامل می شود. این نظرسنجی نشان داد؛ کل جمعیت یهودی ساکن ایالات متحده ۷.۵ میلیون نفر است که نسبت به آمار هشت سال پیش، ۶.۸ میلیون نفر، افزایش یافته است. بیشترین افزایش نیز از سوی یهودیان ارتدکس بوده است.

مرگ و میر در سال ۲۰۲۱
از شخصیت ها و ستاره های محبوب سینمایی در بین یهودیان جهان که وفات یافته اند می توان به خاخام ریچارد هیرش «رهبر پیشگام یهودیت اصلاح طلب در اسرائیل»، اد اسنر «بازیگر سینمایی»، لری کینگ «مجری قدیمی برنامه گفتگوی تلویزیونی»، فای شولمن «بازمانده ۱۰۱ ساله از واقعه هولوکاست» و استفان ساندهیم «آهنگساز و ترانه سرای برجسته» اشاره کرد که دیگر در بین ما نیستند.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=27198

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.