2

نظر قرآن در مورد کتاب مقدس

  • کد خبر : 46942
  • ۲۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۵
نظر قرآن در مورد کتاب مقدس
با وجود تصدیقاتی که قرآن از کتاب مقدس دارد؛ اما از مقایسه برخی آیات قرآن و آموزه‌های کتاب مقدس می‌توان به تحریف این کتاب پی برد. قرآن انبیا را معصوم می‌داند، در حالی که کتاب مقدس برای آنها عصمت قائل نیست. قرآن کتاب الهی را مصون از اختلاف می‌داند، در حالی که در کتاب مقدس شاهد اختلافات هستیم. همه اینها باعث شده برخی محققین نه تنها کتاب مقدس را تحریف شده؛ بلکه جعلی بدانند.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، در قرآن مجید، آیات زیادی درباره کتاب مقدس وجود دارد. برخی از آیات قرآن، تورات و انجیلی را که بر حضرت موسی و عیسی (علیهماالسلام)  نازل شده است، دارای نور و هدایت (انعام 91؛ مائده 44) می‌داند که در آن حکم خدا وجود دارد (مائده 43) و خدا آن را نازل کرده است (مائده 47) و از یهودیان و مسیحیان می‌خواهد تورات و انجیل را اقامه کنند. (مائده 68) همچنین قرآن، خود را تصدیق‌ کننده کتاب‌های آسمانی قبل از خود می‌داند.(آل‌عمران 50)

به استناد قرآن، یهودیان جملاتی را که بشری بوده به‌عنوان کتاب خدا معرفی می‌کردند. خداوند در سوره بقره می‌فرماید: «فَوَیْلٌ لِلَّذِینَ یَکْتُبُونَ الْکِتَابَ بِأَیْدِیهِمْ ثُمَّ یَقُولُونَ هَـذَا مِنْ عِندِاللّهِ لِیَشْتَرُواْ بِهِ ثَمَنآ قَلِیلا فَوَیْلٌ لَّهُم مِمَّا کَتَبَتْ أَیْدِیهِمْ وَوَیْلٌ لَّهُمْ مِمَّا یَکْسِبُونَ [بقره/79]؛ پس وای بر آنهايی که کتاب را خود به دست خود می‌نويسند تا سودی اندک برند، می‌گويند که از جانب خدا نازل شده است. پس وای بر آنها بدان چه نوشتند و وای بر آنها از سودی که می‌برند.»

به جز این آیات، دلایل دیگری نیز در قرآن وجود دارد که تأیید کننده تحریف در کتاب مقدس است. قرآن، انبیای الهی را معصوم می‌داند (نمل 59، مریم 51) ولی کتاب مقدس نسبت‌هایی ناروا به این انبیا می‌دهد، مانند: بی‌غیرتی حضرت ابراهیم (پیدایش، 12: 10 ـ 19) و حضرت اسحاق (پیدایش، 26: 6 ـ 10)، دروغگویی، مکر و حیله‌گری حضرت یعقوب (پیدایش، 27)، ساختن گوساله طلایی به دست حضرت هارون (خروج، 32)، کشتار بی‌شمار زنان و کودکان (سفر تثنیه و سفر یوشع). علاوه بر این، قرآن مدعی است در کتاب‌های آسمانی نباید تناقضی یافت شود و یکی از دلایل صدق قرآن، نبود تناقض در آن دانسته شده است. (نساء 82) این در حالی است که تناقض و اختلاف‌های متعددی میان بخش‌های مختلف تورات [1] وجود دارد که آسمانی بودن آن را زیر سؤال می‌برد.

یکی دیگر از دلایلی که قرآن، تورات و انجیل را تحریف شده می‌داند، وجود تعارض در نقل‌های روایی قرآن با عهدین است. از جمله کتاب مقدس مدعی است سلیمان در اواخر عمر به بت‌پرستی گرایش پیدا کرد و بت‌کده ساخت و بت‌ پرستید. (اول پادشاهان،  11: 3 ـ 8) قرآن انتساب بت‌ پرستی به سلیمان را نفی می‌کند و می‌فرماید: «سليمان كافر نشد، بلكه ديوان كافر شدند.» (بقره 102) انجیل‌های چهارگانه، داستان مصلوب شدن حضرت عیسی (علیه‌السلام) را نقل کرده‌اند، (متی، 27؛ مرقس، 15؛ لوقا، 23؛ یوحنّا، 19) در حالی که قرآن، مصلوب شدن مسیح را ناشی از پندار غلط و توهم یهودیان می‌داند. (نساء: 157) باتوجه‌به این آیات می‌توان نتیجه گرفت که گر چه در بخشی از کتاب مقدس، حکم خدا وجود دارد، اما برخی از آیات آن حذف و برخی از آیات نیز به آن افزوده شده است. البته این مسئله هیچ‌گاه به اثبات یا نفی کلی تورات و انجیل نینجامیده است. در احادیث اسلامی ضمن اینکه به موارد تحریف شده آن اشاره شده، در مواردی نیز به بخش‌هایی از همین کتاب استناد شده است.

کثرت شواهد درونی و بیرونی بر تحریف کتاب مقدس آن قدر زیاد است که بسیاری از محققان معتقد به مجعول بودن و نه تحریف‌ شدن کتاب مقدس شدند. در نظریه تحریف، فرض بر این است که اصل کتاب از جانب خداست و سپس بخش‌هایی از آن  توسط بشر حذف یا اضافه شده است، اما از دیدگاه این محققان کتاب مقدس موجود را از اول، بشر تدوین کرده و بعدها کتاب مقدس شمرده شده است؛ بنابراین، به‌جای واژه «تحریف» باید از واژه «جعل» یا «تألیف» کتاب مقدس استفاده کنیم. [2]

پی‌نوشت:
[1]. به‌عنوان نمونه: مقایسه کنید میان اعداد، 33: 31 – 39 و تثنیه، 10: 6 – 7 (توضیح: مسیر حرکت بنی ‌اسرائیل در این دو متن، متفاوت ذکر شده است. همچنین در کتاب اعداد، محل وفات هارون، کوه هور دانسته شده است، اما در کتاب تثنیه، محل وفات هارون، موسیره ذکر شده است و میان این دو مکان، هفت منزل فاصله بوده است.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=46942

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.