3

حسین تکری؛ زیارتگاه‌های نمادین اربعین در هند+ عکس

  • کد خبر : 22279
  • ۰۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۰
حسین تکری؛ زیارتگاه‌های نمادین اربعین در هند+ عکس
«حسین تکری»، مجموعه زیارتگاه‌های نمادین اربعین در حومه شهر «جورا» واقع در منطقه «رتلام» در ایالت «مادیا پرادش» هند است که شیعیان هند و بسیاری از ایرانیان مسلمان مقیم این کشور برای مراسم اربعین سید و سالار شهیدان و یاران باوفایشان به این منطقه سفر می‌کنند. 

به گزارش پایگاه خبری مفاز، برخی شیعیان هند درباره سفر اربعین خود به منطقه «جورا» و زیارتگاه‌های نمادین حسین تکری سخن می‌گویند که حکایتی شنیدنی دارد. حتی بسیاری از ایرانیان مسلمان مقیم هند نیز برای مراسم اربعین سید و سالار شهیدان و یاران باوفایشان به این منطقه سفر می‌کنند و چند روزی را در آنجا به منظور عزاداری، اطعام و ادای نذورات اسکان می‌گزینند.

حسین تکری مجموعه زیارتگاه‌ها و مشاهد شریفه نمادین در حومه شهر جورا در منطقه «رتلام» در ایالت مادیا پرادش هند واقع شده است. در این مجموعه می‌توان مشاهد(شهادتگاه‌ها) شریفه نمادین شش شخصیت والای اهل بیت پیامبر(ع) به نام‌های مبارک حضرت علی بن ابیطالب (ع)، حضرت امام حسین (ع)، حضرت عباس (ع)، حضرت فاطمه زهرا (س)، حضرت زینب (س) و حضرت سکینه خاتون (س) را مشاهده و زیارت کرد.

بنا به اعلام خانه فرهنگ ایران در بمبئی، حسین تکری سالانه شاهد حضور جمعیت زیادی از زائران از هر مذهب و آیینی اعم از شیعیان، اهل تسنن و هندوهاست و در میان آنها بیمارانی را که از همه جا قطع امید کرده و به مزار شریف منتسب به اهل بیت (ع) پناه آورده‌اند، نیز می‌توان مشاهده کرد.

حسین تکری؛ زیارتگاه‌های نمادین اربعین در هند

همچنین در میان این جمعیت انبوه برخی از افرادی را می‌توان مشاهده کرد که برای رهایی از سحر و جادو به ستوه و رنج آمده‌اند و پس از ورود به این مکان شریف شروع به انجام حرکاتی عجیب و غیر قابل تصور می‌کنند که در بسیاری از کلیپ‌های موجود در فضای مجازی می‌توان آنها را دید.

تاریخچه حسین تکری

بر اساس شواهد تاریخی و به نقل قول از اشخاص و شخصیت‌های سرشناس آمده است که در سال ۱۸۸۶ میلادی دو رویداد تاریخی که یکی از آنها «دهسرا» متعلق به هندوها بود و دیگری عاشورای امام حسین(ع) با هم تلاقی پیدا کرده و همزمان می‌شوند. هر دو گروه برای انجام مراسم خویش دسته‌جمعی به صورت دسته‌جات در منطقه حرکت می‌کنند. اما در این سال میان هندوها و مسلمانان تنش ایجاد می‌شود خبر این تنش به اطلاع سلطان وقت آن منطقه به نام «احتشام اسماعیل خان بهادر» می‌رسد و او برای ممانعت از هرج و مرج به منطقه می‌رود و پس از بررسی‌ها به این نتیجه می‌رسد که بهتر است ابتدا هندوها دسته‌جات خود را حرکت داده و بروند و پس از آنها مسلمانان و شیعیان به سوگواری و عزاداری بپردازند.

نیمه شب هنگامی که مردم هر دو گروه به سوی خانه‌های خود عازم بودند صدای شیهه اسبی را می‌شنوند و سواری سبزپوش بر آن می‌بینند مردمی که شاهد این رویداد بودند شگفت‌زده شده و می‌ترسند. فردای آن روز می‌بینند که در جای سم آن اسب چشمه‌ای گوارا و آبی زلال روان شده و سه برکه را مشرب می‌کند.

به گواهی ساکنان تا قبل از آن در این منطقه به هیچ وجه چشمه‌ای نبوده است. ساکنین بیمار از این چشمه آب نوشیدند و امراض و بیماری آنها شفا می‌یابد. پس از این واقعه خبرها به سلطان رسید و او دوباره به منطقه آمد و با دیدن این منظره دستور ساخت آرامگاه‌های نمادین به سبک عراق را صادر می‌کند و کار احداث ساختمان آغاز و طی دو سال تمامی آن منطقه آباد شد و اکنون پذیرای بسیاری از زائرین از همه ادیان، مذاهب و آیین‌هاست. در این منطقه قبرستانی نیز وجود دارد که احتشام اسماعیل خان بهادر در آن مدفون شده است.

عزاداری و پخت غذای نذری

زیارتگاه‌های نمادین حسین تکری در طول سال همیشه باز هستند و به زائرین خدمات ارائه می‌دهند. از ابتدای ماه محرم تا پایان ماه صفر به ویژه در اربعین امام حسین (ع) شمار جمعیت بسیاری به این منطقه سرازیر و در میان آنها ایرانیان مقیم نیز دیده می‌شوند که برای زائران به پخت غذاهای نذری می‌پردازند.

حسین تکری؛ زیارتگاه‌های نمادین اربعین در هند

در این محل علاوه بر عزاداری و سینه‌زنی، نوعی دیگر از سوگواری در قالب راه رفتن بر روی آتش نیز مشاهده می شود. خندقی به طول سه متر و عمق کم حفر می‌گردد پس از آتش زدن هیزم‌های خشک و فرو کش کردن آتش، زائرین با فریاد لبیک یا حسین (ع) بر روی آتش می‌دوند و از امام و مولای خود می‌خواهند آنها را از آتش جهنم آنها را شفاعت کرده و رهایی بخشد.

به گفته برخی اعضای هیأت امنای بنیاد میراث فرهنگی «جورا» در این مکان هر روز ظهر در طول سال در میان دو هزار نفر غذای نذری توزیع می‌شود. هزینه این نذری به وسیله بانویی که از اهالی شهر حیدرآباد هند است، تأمین می‌شود. گویا کارخانجات این زن سال‌های پیش ورشکست شد سپس او نذر می‌کند که اگر کار او دوباره رونق پیدا کند، روزانه برای دو هزار نفر نذری پخت و توزیع کند.

حسین تکری به وسیله هیئت امنایی اداره می‌شود که گویا همه اعضای آن اهل‌سنت هستند و در این مکان سالانه مبالغ زیادی از سراسر جهان برای توسعه و خدمات‌رسانی به زائران اختصاص داده می‌شود. تاکنون از مبالغ و درآمدهای آن هیچ سندی انتشار نیافته است.

حسین تکری؛ زیارتگاه‌های نمادین اربعین در هند

بسیاری از افراد و زائرین که به این مکان می‌روند، افرادی هستند که از بیماری‌های صعب‌العلاج رنج می‌برند و پزشکان نسبت به آنها قطع امید کرده‌اند و در کنار آنها افرادی دیده می‌شوند که دچار سحر و جادو شده‌اند. باید گفت در هند سحر و رمالی برای برخی رونق دارد و بسیاری می‌خواهند از این طریق به خواسته‌های خویش دست یابند. پشت آرامگاه نمادین حضرت عباس (ع) برکه‌ای وجود دارد که این اشخاص در آن غسل می‌کنند.

برای رفتن به حسین تکری لازم است که بلیط قطار «رتلام استیشن» گرفته شود و پس از رسیدن به آنجا به وسیله اتوبوس و وسایل نقلیه دیگر می‌توان به حسین تکری شریف رفت.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=22279

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.