1

تفسیر صوفیه از صراط مستقیم 

  • کد خبر : 17983
  • 27 اردیبهشت 1400 - 23:56
تفسیر صوفیه از صراط مستقیم 
تفسیر صوفیه از آیات قرآن بر مبنای دل و آنچه از دل تراوش کند، است. لذا بروز اغراض شخصی، گروهی و فرقه‌ای، که منجر به تفسیر به رأی می‌شود در آن هویداست.

پایگاه خبری مفاز – تفسیر به رأی آیات قرآن، در کلام صوفیان نخستین، تا به امروز همواره امری متداول بوده است، چنانچه بزرگان صوفیه هرکدام تفسیری مطابق با افکار و عقاید صوفیانه خود از کلمه صراط و صراط مستقیم دارند.

مثلاً حسن بصری در مورد آیه اهدنا الصراط المستقیم عقیده شخصی خود را برگزیده و معتقد است که :
«صراط مستقیم رسول خدا و خلفاء راشدین بعد از او می‌باشند».[1]

یا صفی علیشاه قطب یکی از اقطاب سلسله نعمت اللهی عقیده گروهی و فرقه‌ای خود را از کلمه صراط در نظر گرفته و می‌گوید: «صراط الذین انعمت علیهم اشاره به صراط نعمت الله است! و مغضوب و ضال از این نعمت بی‌بهره‌اند و داخل نتوانند شد!» [2]

پی‌نوشت:
[1]. واحدی، سید تقی (صالح علیشاه)، درکوی صوفیان، نشر نخل دانش، تهران، 1384، ص 360، و تفسیر محقق، ج 1، ص 410
[2]. ذبیح‌الله، محلاتی، کشف الاشتباه، انتشارات نسیم ظهور، 1389، ص 232.

 

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=17983

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.