0

انسان کامل از دیدگاه مسیحیت، یهودیت و هندوئیسم

  • کد خبر : 20255
  • 05 مرداد 1400 - 20:07
انسان کامل از دیدگاه مسیحیت، یهودیت و هندوئیسم
انسان کامل و ویژگی های آن یکی از مباحث محوری در مکاتب و اندیشه های غربی و شرقی بوده است.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، همۀ ادیان شرق و به‌ هر راه و بیانی که باشند، معتقدند بر اینکه انسان قائم به ذات خود نیست بلکه زندگی او به نحوی اسـاسی بـه قـوه مرکزی مستقلی وابسته است، این ادراک در ادیان‌ ابتدایی‌ به صورت اعتقاد بـه قوا و نیروهای موجود در طبیعت آغاز شد و در ادیات برتر به صورت اعتقاد به موجودی فرامادی که آفریننده عالم و اصل هـمه چـیز در هـستی است‌، درآمد‌ علاوه بر این مسئلۀ کمال پذیری انسان موضوع مشترکی است کـه ادیان مـختلف را به هم پیوند میزند زیرا در تمام ادیان تعابیر‌ مختلفی‌ از کمال و انسان کامل وجود‌ دارد‌.

انسان کامل از دیدگاه هندوئیسم

آئین هـندو در بـین ادیان هـند دیانت عام به حساب می آید اصول اساسی هندوئیسم اعتقاد به و به وحـدت مـوجودات‌، وحـدت‌ خدایان، وحدت مذاهب و ادیان، الوهیت‌ روح، انکار ثنویت و کثرت، تناسخ و التزام ریاضت است.

هندوان بـه یک اصل و مبدأ غیر متناهی و نامحدود معتقدند و آن را برهما می نامند.

هدف انسان در کیش هندو یکی شدن با بـرهماست‌ . هـندوان‌ معتقدند که انسان برای رسیدن به کمال خلق شده است و در همین زندگی دنـیا بـاید بـه کمال برسد و اگر موفق نشود بارها و بارها دوباره زاده خواهد شد تا کامل شود‌ و حـیات‌ و آینـده هر‌ موجود و طبقه ای که در آن به دنیا میآید طبق با کردار و گفتار و پندارش در زنـدگیهای پیشـین‌ او تـعیین می شود، بر اساس این فلسفه انسان پاک به دنیا‌ نمی‌ آید‌ بلکه با نتیجه اعمال زندگی های پیشین کـه بـه اختیار خود انجام داده است متولد می شود این قانون ‌‌عمل‌ و عکس العمل را قانون «کـارما» مـی خوانند:

«کـامل کردن خود مستلزم زدودن این کارما‌ است‌ چرا‌ که این کارما سبب زایش مجدد فرد میشود و انسان باید «آتـمان » را کـه هـمان نفس‌ حقیقی است از میان لایه های تیره و تار کارما درآورد و آن را آشکار‌ سازد.».

انسان‌ کامل از دیدگاه یهودیت

یهودیت از قدیمی ترین ادیان بشر و مخصوص قوم اسرائیل است و نخستین دین ابراهیمی و نیز نخستین دین توحیدی به شـمار مـیرود در دین یهود انسان خداگونه خلق شده است‌ و بر دیگر موجودات برتری دارد، این نکته نـشان دهـنده کمال پذیری انسان در یهودیت است ، «بر اساس دیدگـاه یهـودیت ، جـهان خلقت در آغاز غیر مادی و روحانی بوده اسـت ولی آدم کـه‌ در‌ عالم تفریق مجذوب آفرینش شده و از اصل خود غافل مانده بود، نافرمانی کرده و بـا گـناه و سقوط او تمام عالم خلق روحـانی سـقوط کرد و مـادی و جـسمانی شـد در نتیجه این سقوط‌ وحدت‌ و همبستگی اولیه آفرینش در هـم شـکست و عالم جسمانی از عالم روحانی جدا افتاد.»

بدین ترتیب در دین یهود انسان بـر اسـاس گناه اولیه سقوط کرد و پس‌ از‌ سقوط تـنها راهی که برای او مـاند بـازگشت به جایگاه اولیه یا رسیدن به کـمال اسـت و این کمال میسر نیست مگر با «کمال عقلانی» و «پیروی از دستورات شریعت » در‌ واقع‌ در‌ یهودیت «خیر اعـلی کـه همۀ‌ خوبیها‌ از‌ آن سرچشمه میگیرد هـمان کـمال عـقلانی است و راه رسیدن بـه کـمال انسانی اطاعت از دستورات تـورات و قـوانین شریعت حضرت موسی است‌ .»

انسان کامل از دیدگاه مسیحیت

مسیحیان نیز مانند‌ یهودیان‌ مـعتقدند خـداوند انسان را به صورت خود آفرید و کـمال پذیری انـسان را از همین نـکته مـیگیرند در مـسیحیت انسان‌ اگر‌ چه‌ بـا گناه اولیه و عصیان بر علیه خدا آلوده شده اما‌ به صورت بالقوه دارای صفاتی است که میتواند این صـفات کـمال را به صورت بالفعل در خود محقق‌ کـند‌ و بـه‌ رسـتگاری بـرسد.

در مسیحیت کمال انـسان و نـجات او‌ از‌ گناه در گرو ایمان به مسیح قرار دارد و بر خلاف یهودیت عبادات و آداب مذهبی برای رسیدن‌ به‌ کمال‌ کـافی نـیست بـلکه رستگاری در ایمان و اعتقاد نهفته است اما این ایمـان‌ بـه‌ دسـت‌ نـمی آید مـگر بـا فیض الهی، همچنین در این دین خدا محبت است؛ بنابراین انسان کامل در مسیحیت کسی است که به مسیح ایمان کامل آورد و بر‌ طبق‌ اراده الهی رفتار کند و خلوص کامل و تسلیم مـحض پیشه کند و قلبی پاک و مخلص‌ داشته‌ باشد‌ او اخلاقیات را در حد کمال رعایت می کند و اصل محبت را نسبت به دوست‌ و دشمن‌ یکسان می داند و هرگز بدی را بدی مقابله نمی کند و فلاح و رستگاری در زندگانی از‌ قلب‌ او سـرچشمه مـی گیرد.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=20255
  • منبع : برگرفته از مقاله سیمای انسان کامل در اشعار نظامی گنجوی - آمنه فولادی
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.