12

مسجد جامع زاهدان؛ مشهور ترین مسجد اهل سنت ایران

  • کد خبر : 25986
  • ۱۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۳
مسجد جامع زاهدان؛ مشهور ترین مسجد اهل سنت ایران
مشهور ترین مسجد اهل سنت ایران، مسجد جامع زاهدان می باشد. قدمت تاریخی این مسجد به سال 1353 باز می گردد.

به گزارش پایگاه خبری مفاز، مسجد جامع زاهدان یکی از جاذبه های گردشگری زیبا در استان سیستان و بلوچستان، مسجد جامع زاهدان به شمار می رود. این مسجد نمادی از همگرایی اهالی زاهدان است.

اهالی سیستان و بلوچستان به زبان بلوچی گویش دارند. این زبان یکی از زبان های ایرانی شمال باختری محسوب می شود که دارای ترکیبی از واژه های فارسی باستانی است.

طبق تحقیقات انجام شده، در طول سال هزاران گردشگر خارجی و داخلی برای بازدید از مسجد جامع زاهدان عازم سفر به استان سیستان و بلوچستان می شوند. بیشترین آمار گردشگران خارجی به کشور های افغانستان، هلند،پاکستان، عمان، دانمارک، کانادا و استرالیا اختصاص دارد.

مسجد جامع زاهدان از منظر جغرافیایی در نزدیکی مرکز انتقال خون سیستان و بولچستان، کتابخانه آیت الله کفعمی، بانک ایران زمین، کتابشهر ایران و بوستان شهر قرار دارد.

مسجد جامع زاهدان؛ از گذشته تاکنون

مسجد جامع زاهدان

تلفیقی از سبک معماری های ایرانی اسلامی و عثمانی

مشهور ترین مسجد اهل سنت ایران، مسجد جامع زاهدان است. این مسجد در سال 1353، به وسیله یکی از چهره های سرشناس اهل سنت ایران به نام عبدالعزیز ملازاده ملقب به مولانا تأسیس شده است.

پس از فوت عبد العزیز ملازاده، مدیریت مسجد به امام جمعه اهل سنت زاهدان به نام شیخ مولانا عبد الحمید یا عبد الحمید اسماعیل زهی سپرده شد.

مسجد جامع زاهدان با عنوان مسجد مکی زاهدان نیز شناخته می شود. عبدالعزیز ملازاده ملقب به مولانا در راستای ساخت مسجد جامع زاهدان، عنوان مسجد را با الهام از دو شهر مقدس مدینه و مکه انتخاب کرد.

بازسازی مسجد 

بنای اولیه مسجد در مساحتی بالغ بر 600 متر مربع با دو مناره در ارتفاع 37 متر طراحی شده بود. از سال 1365 در مسجد مکی، نماز جمعه برگزار شده است. در طی افزایش جمعیت شرکت کنندگان و نمازگزاران نیاز به یک مکان وسیع تر در خصوص عبادت فزونی یافت.

 

مسجد جامع زاهدان

لذا در شکل اصلی مسجد بازسازی هایی در دو مرحله انجام شد. مرحله اول تغییرات به سال 1370 اختصاص دارد. در این مرحله بخش های مختلف مسجد اعم از زیر زمین، طبقه همکف و اول مسجد دستخوش تغییر شد.

سپس حدود 20 سال بعد، مصادف با دهه 90 فرایند توسعه مسجد جامع زاهدان با معماری متمایز آغاز شد. بنای مسجد از بخش های مختلف اعم از قبله، شمال و جنوب توسعه پیدا کرد.

سپس برای رفع مشکل کمبود مکان برای نمازگزاران، در صحن مسجد به وسیله ی سازه های فلزی سایبان هایی طراحی شد. با این حال تعداد نمازگزاران به قدری افزایش یافته بود که حتی شکل گیری سایه بان نیز افاقه نکرد.

بدین ترتیب حضرت مولانا با همکاری اهالی زاهدان، حدود هفت منزل را در بخش شرقی مسجد خریداری کرد و مجددا پروژه توسعه مسجد را آغاز نمود.

مساحت داخلی مسجد جامع پس از اعمال بازسازی و توسعه، حدود 32,000 متر مربع برآورد شده است. در این مسجد 55,000 عابد قدر به عبادت در درگاه باری تعالی هستند.

بهتر است بدانید هزینه ساخت مسجد به وسیله اهالی و مردم بومی زاهدان تأمین شد. شرکت کنندگان در راستای ساخت مسجد بر این باور هستند که بهتر است مسجد به دست نمازگزاران ساخته شود.

 

مسجد جامع زاهدان

معماری مشهور ترین مسجد اهل سنت ایران

مسجد جامع زاهدان دارای 53 گنبد است و با تلفیقی از سبک معماری های ایرانی، اسلامی و عثمانی بنا شده است. نمای اصلی مسجد با الهام از مسجد ایاصوفیه در ترکیه تشکیل شده است.

مسجد ایاصوفیه یک شاهکار معماری بیزانسی به شمار می رود که بنای اصلی آن در سال 532 میلادی مصادف با دوره امپراتوری بیزانس طراحی شده است. این مسجد، تحت فرمان همسر امپراتور روم شرقی ژوستینین یکم به نام ملکه تئودورا ساخته شده است.

طراحی فضای داخلی و بنای مسجد جامع زاهدان به وسیله ی هنرمندان ایرانی مزین شده است. بخش داخلی مسجد، یاد آور مهم ترین مسجد های مسلمانان به نام مسجد التبی است.

طرح بیرونی مسجد جامع زاهدان نیز به مثابه ی مسجد سلطان احمد ساخته شده است.

مسجد جامع زاهدان دارای 53 گنبد است. در میان گنبد های متعدد یک گنبد مرکزی با ارتفاع 46 متری قرار دارد. علاوه بر این، در مسجد جامع زاهدان 4 مناره در ارتفاع های 95 متری تعبیه شده است.

مناسب ترین زمان برای بازدید

آب و هوای غالب در استان سیستان و بلوچستان به ویژه در زاهدان، گرم و خشک است. در فصل های بهار و تابستان دمای هوای زاهدان در گرم ترین درجه قرار می گیرد. لذا به موجب شکل گیری آب و هوای گرم و طاق فرسا سفر به زاهدان در فصل بهار و تابستان توصیه نمی شود.

مناسب ترین زمان برای سفر به زاهدان و بازدید از مسجد جامع فصل پاییز و زمستان است. در این فصول دمای هوا در حد تعادل قرار می گیرد و یک آب و هوای نیمه خنک به ارمغان می آید.

مسیر دسترسی به مسجد جامع زاهدان:  استان سیستان و بلوچستان- زاهدان- خیابان مصطفی خمینی 24- مسجد جامع زاهدان

سخن پایانی

همان طور که بیان کردیم، مشهور ترین مسجد اهل سنت ایران و یکی از بزرگ ترین مسجد های جهان اسلام، مسجد جامع زاهدان است.

مسجد جامع زاهدان در استان سیستان و بلوچستان، در شهر زاهدان قرار دارد. این مسجد در سال 1353 به وسیله عبد العزیز ملازاده ساخته شده است. در راستای ساخت مسجد از معماری های ایرانی، عثمانی و اسلامی استفده شده است.

مساحت مسجد جامع زاهدان حدود 32,000 متر مربع برآورد شده است. این مسجد دارای 53 گنبد است که در مرکز آن یک گنبد با ارتفاع 46 متری تعبیه شده است. تعداد مناره های مسجد جامع زاهدان نیز 4 عدد در ارتفاع 95 متر گزارش شده است.

بنای بیرونی مسجد جامع با الهام از مسجد ایاصوفیه در ترکیه طراحی شده است. بنای داخلی مسجد نیز نشان از یکی از مسجد های مهم مسلمانان به نام مسجد النبی دارد.

بهتر است بدانید از سال 1365 در مسجد جامع زاهدان یا مسجد مکی زاهدان نمایز جمعه برگزار می شود.

 

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=25986

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

error: Content is protected !!