1
مدیر حوزه علمیه خراسان:

تقدس مآبی و تحجرگرایی جریان روحانیت اصیل را منحرف می کند

  • کد خبر : 45965
  • ۰۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۹
تقدس مآبی و تحجرگرایی جریان روحانیت اصیل را منحرف می کند
مدیر حوزه علمیه خراسان در همایش منشور روحانیت متذکر شد: امام راحل در منشور روحانیت نسبت به تقدس مآبی و تحجرگرایی طلاب و روحانیون هشدار داده اند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری مفاز، حجت‌الاسلام علی خیاط، مدیر حوزه علمیه خراسان پیش از ظهر امروز در همایش «منشور روحانیّت» که با حضور جمعی از طلاب و روحانیون مشهد برگزار شد، اظهار کرد: امام خمینی (ره) در شرایطی منشور روحانیت را تبیین کردند که جریانی در پی آن بود حماقت را به اسم مقدس و متدین بودن در اذهان جا بیندازد؛ تفکری که  فهم صحیح و سیاسی درست از زمانه خود، شناخت جریان های معاند و مبارزه با آنها را برای روحانیت کسر شأن تلقی می کرد.

وی تصریح کرد: امام راحل طی این منشور نقش مبارازان قبل از انقلاب را برجسته می کنند زیرا آن تفکر سعی داشت جریان انقلابی را منزوی کند و به طلابی که قبل از انقلاب زحمت کشیدند تا این بستر را برای تحقق نظام فراهم کنند و بعد از انقلاب نیز در زمینه های مختلف مسئولیت های فرهنگی و اجتماعی بر عهده گرفتند، انگ بی سوادی می زد؛ حضرت امام این خطر را درک می کنند و فضیلت ها را بر می شمارند.

مدیر حوزه علمیه خراسان خاطرنشان کرد: در مقطعی که هیچ روزنه ای برای اینکه مبارزات نتیجه دهد و نظام اسلامی به اینجا برسد، خیلی ها با توکل به خدا آن همه رنج ها و سختی ها را تحمل کردند، حضرت امام(ره) در این منشور گوشزد می کند مراقب باشید که این جریان، اصل را به حاشیه نکشد.

وی با اشاره به اینکه لزوم وحدت انقلابی مساله دیگری است که امام(ره) به آن می پردازد، افزود: امام(ره) شاخص های روحانیت اصیل در این منشور بیان می کنند روحانیتی که در همه تاریخ اثر گذار بوده و اسلام را برای ما حفظ کرده است.

حجت‌الاسلام خیاط افزود: امام راحل در تبیین ویژگی های روحانیت اصیل قناعت در زندگی، شجاعت، صبر، زهد، عدم تعلق به تجملات دنیا، عدم وابستگی به قدرت ها، احساس مسئولیت نسبت به توده های مردم که مساله بسیار مهمی است و باید به آن توجه شود را بیان فرموده است.

مدیر حوزه علمیه خراسان تأکید کرد: در هر برهه ای تاریخ اگر اتفاقی بیفتد که روحانیت از مردم و توده های مردم جدا شود، روحانیت جایگاه واقعی خودش را از دست می دهد.

حجت‌الاسلام خیاط تصریح کرد: پرهیز از تقدس مآبی، احاطه بر مسائل زمان، آشنایی بر مسائل سیاسی روز، بصیرت و فهم، پایبندی و وفاداری به سیره علمی و عملی و فقه جواهری از دیگر شاخص های جریان اصیل روحانیت است؛ شاخص هایی که توانسته نقش و تأثیرگذاری روحانیت را در طول تاریخ تشیع، به نقشی بی‌بدیل تبدیل سازد.

وی با بیان اینکه امام(ره) آسیب ها و چالش های فراروی روحانیت را نیز مطرح می کنند که بسیار اهمیت دارد و می فرمایند: اگر اینها برای جریان روحانیت اتفاق بیفتد خطرناک است، عنوان کرد: غرق شدن حوزه های علمیه در احکام غربی و غفلت از احکام اجتماعی و سیاسی اسلام، پذیرفتن تز جدایی روحانیت از سیاست، فضیلت شمردن تقدس مآبی، سرایت تفکر اهل جنود به طلاب جوان، فاصله گرفتن از زمان شناسی و علومی که به درد اسلام می خورد، اختلاف بین روحانیت اصیل در قالب جناح بندی های سیاسی یا قرار دادن طلاب جوان در مقابل روحانیت اصیل، بی توجهی به پرسش های فراوانی که جامعه با آنها درگیر است و پاسخ ندادن به آنها، کناره گیری از مسئولیت های اجتماعی و اجرایی در نظام اسلامی به بهانه های مختلف آسیب هایی است که حضرت امام نسلت به آنها تذکر می دهند.

حجت‌الاسلام خیاط تأکید کرد: چنان چه روحانیت به این مسائل توجه نکند دشمن با نفوذ در جریان اصیل انقلابی و حوزوی می تواند از کارآیی خود بیندازد که نه تنها حوزه پشتیبانی برای نظام اسلامی نباشد، بلکه مانع هم باشد و به عنوان جریان ناثوابی برای پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی مانع تراشی کند، بنابراین توجه به این موارد ضروری است.

مدیر حوزه علمیه خراسان تأکید کرد: این سند مهمی برای عمل کردن است، امیدواریم با تحقق مضامین این منشور در حوزه های علمیه خطراتی که می تواند برای جریان انقلابی وجود آید، را خنثی کنیم.

یادآور می شود، همایش «منشور روحانیّت» به منظور گرامیداشت سالروز صدور منشور روحانیّت توسط امام خمینی(ره) از سوی موسسه راهبردی حق پژوهی مشهد مقدّس در هتل ولایت برگزار شد.

لینک کوتاه : https://mafaz.ir/?p=45965

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.