امام صادق(ع) : مَن ذُكِرنا عِندَهُ فَفاضَت عَيناهُ حَرَّمَ اللّه‏ُ وَجهَهُ عَلَى النّار؛ (هركس در نزد او از ما ياد شود و او بگريد، خداوند چهره ‏اش را بر آتش حرام گرداند.) , كامل الزيارات، ص۱۰۴      

موسسه فـرق و ادیــان زاهـــدان

||| X

مردم علاقه ای به تصوف ندارند

سه شنبه 6 شهریور ماه 97 10:22

مردم علاقه ای به تصوف ندارند

حجت الاسلام حامد آل یمین اظهار کرد: عارف های اسلامی همیشه در بین مردم زندگی می کنند و تفاوت خاصی از نظر شکل، ظاهر و لباس با سایر افراد ندارند.

به گزارش مفاز؛ برنامه «شعبده شوم» با موضوع بررسی عرفان تصوف و فرقه های مختلف آن، با حضور اکبر باقری (مدیر بنیاد ساماندهی و ارتقاء معارف دینی) و حجت الاسلام  حامد آل یمین (دکترای تصوف و عرفانهای اسلامی و استاد دانشگاه) از شبکه رادیویی گفت و گو روی آنتن رفت.

در این برنامه اکبر باقری با اشاره به تعریف عرفان، گفت: در حالت کلی عرفان فارق از دین و مذهب به عنوان شناختی رازگونه و نهانی از حقیقت مطرح می شود.

وی با بیان این که عرفان یک روش برای شناخت است، افزود: عرفان یک روش معرفتی خاص است که برای یافتن و پیوستن به حقیقت تعریف می شود.

مدیر بنیاد ساماندهی و ارتقاء معارف دینی با اشاره به جایگاه عرفان در اسلام، عنوان کرد: عرفان در اسلام شناخت حقیقت گرایانه ای است که منجر به تغییر رفتار و عمل انسان‌ها می‌شود، به طوری که این شناخت بسیار فراتر از واقع گرایی حسی است.

وی با اشاره به تعریف اسلام از عرفان، تصریح کرد: عرفان اسلامی به انسان کمک می کند تا به وظیفه شرعی خود واقف بوده و در آن جهت حرکت کند.

باقری اضافه کرد: در عرفان اسلامی مرشد، مراد و پیر تماما در مسیر فرمایشات پیامبر اسلام (ص) حرکت کرده و افراد را هدایت می کند.

در ادامه برنامه شعبده شوم از شبکه رادیویی گفت و گو حجت الاسلام حامد آل یمین با اشاره به این که جایگاه عرفان در اسلام، گفت: واژه‌های عرفان، عارف و عرفه از جمله کلمه‌هایی هستند که در متون اسلامی به کرات عنوان شده اند.

وی با اشاره به واژه تصوف در متون اسلامی، عنوان کرد: واژه تصوف در متون اسلامی به ندرت دیده می شود، به طوری که برخی از این واژه ها همواره به دلیل مذمت تصوف در روایات مختلف به کار رفته‌اند.

این دکترای رشته تصوف و عرفان های اسلامی با اشاره به این که تصوف جایگاه ویژه خود را در میان مردم از دست داده است، اظهار کرد: امروزه مردم صوفی ها را به عنوان اشخاصی می‌شناسند که از جامعه جدا شده‌اند.

وی با اشاره به جایگاه مطلوب عرفان در جامعه، تصریح کرد: بعد از انقلاب اسلامی عارف و صوفی تفاوت های بسیاری را در جامعه به خود گرفتند، بر همین اساس مردم با شناخت عرفان حقیقی علاقه خوبی را به این پدیده نشان دادند.

حجت الاسلام حامد آل یمین در ادامه اضافه کرد: عارف‌های اسلامی همیشه در بین مردم زندگی می‌کنند و تفاوت خاصی از نظر شکل، ظاهر و لباس با سایر افراد ندارند.