یکی از مباحث جالب در آیین بهایی دیدگاه بهاییان به افراد بشر می باشد. بررسی این موضوع جوانب مهمی از این آیین را روشن می نماید. در این مقاله می خواهیم نظر آیین بهایی را در مورد افراد مختلف بشر و روش برخورد با آنان بررسی کنیم. بر این اساس در مورد آیین بودایی و برهمایی، افراد معتقد به آیین بابی، روش برخورد با طرد شدگان از بهاییان، شیعیان، عالمان، کسانی که این آیین را قبول نکرده اند و کسانی که با آن به مخالفت پرداخته اند را از دیدگاه رهبران بهایی بررسی خواهیم کرد
در بسیاري از آثار جناب عباس عبدالبهاء بر مرتبه ي والاي علم و عقل تاکید فراوان شده است. حضرت عبدالبهاء ضمن بیاناتی که عمدتاً در مجامع غربی ایراد نموده اند، بارها به تمجید و ستایش از علم و عقل پرداخته اند
نورالدین چهاردهی، پژوهشگر مطلع تاریخ ادیان و مسالک، مینویسد: در ایامی که سرشماري اخیر ایران [دهه 1340 ش] انجام گرفت تعرفههایی تحت عنوان چهار دین رسمی (اسلام، مسیحی، یهود، زرتشتی) و کلمه غیره نیز افزوده شده بود، بهائیان خواستند بنویسند بهائی، اداره آمار نپذیرفت. محفلهاي شهرهاي شمال، همه با یک عبارات خاص که قبلا به آنها ابلاغ شده بود، تلگرافی به اداره سرشماري دادخواهی کردند و ادارات آمار نیز کسب تکلیف نمودند
لیفات تفسیري جناب آقاي دکتر محمد بیستونی بسم اللّه الرحمن الرحیم قرآن منشور هدایت، راهنماي « روش انس با قرآن » نسیم معنوي و » براي همه انسانها میباشد. این نور روشنگر و ابر باران خیز و « نسخه شفابخش » جاوید، مبشر نور و برکت و باید به عمق جان و روح نفوذ نموده و با روشهاي صحیح و کارشناسی شده در متن زندگی و فعالیتهاي فردي و « جانبخش حیات که از « دکتر محمد بیستونی » قرارگیرد. در همین راستا، فرزند معنوي و عزیزم جناب آقاي « اهل قبله » اجتماعی همه انسانها خصوصا بوده است.