یک نجات یافته از بهائیت گفت: این فرقه ضاله، فرقه ای سراسر تناقض و تضاد است و کسی که از این تناقض ها سوالی بکند محکوم می شود.
نورالدین چهاردهی، پژوهشگر مطلع تاریخ ادیان و مسالک، مینویسد: در ایامی که سرشماري اخیر ایران [دهه 1340 ش] انجام گرفت تعرفههایی تحت عنوان چهار دین رسمی (اسلام، مسیحی، یهود، زرتشتی) و کلمه غیره نیز افزوده شده بود، بهائیان خواستند بنویسند بهائی، اداره آمار نپذیرفت. محفلهاي شهرهاي شمال، همه با یک عبارات خاص که قبلا به آنها ابلاغ شده بود، تلگرافی به اداره سرشماري دادخواهی کردند و ادارات آمار نیز کسب تکلیف نمودند
جریان شناسی تاریخ معاصر و یا بررسی و تجزیه و تحلیل آنچه بر گذشتهي جامعهي مسلمان ایران رفته است، میتواند ابزاري مؤثر براي شناخت نسل حاضر بویژه، نسلهاي آینده، از تاریخ این مرز و بوم باشد. دفتر پژوهشهاي مؤسسهي کیهان تاکنون با سلسله کتابهاي پژوهشی نیمه پنهان به بررسی و تجزیه و تحلیل زوایاي تاریک و روشن گوشههایی از تاریخ معاصر پرداخته است. در این فرایند، گاه مطالعات موضوعات تاریخی و مؤثر در جریان زیستی، سیاسی و تاریخی ایران، شکل و شیوهاي متفاوت به خود گرفته است. این تفاوت ناشی از روش پردازش موضوع است.
نماینده سابق فرقه بهائیت در شمال غرب ایران ضمن بیان دلایل مسلمان شدنش به تشریح وظایف یک بهایی تشکیلاتی و دلیل مظلومنمایی اعضای این فرقه در ایران پرداخت تشکیلات فرقه ضاله بهائیت به گونهای طراحی شده که جدا شدن از آن بسیار سخت است و تبعات فراوانی دارد. شاید زمانی متوجه عمق این مسئله شویم که پای صحبت جداشدگان از این فرقه بنشینیم و از زبان آنها بشنویم که چگونه سالها اسیر در یک شبکه عنکبوتی بودهاند